F.A.Q


1. Wat is het verschil tussen de Onbezorgdvliegen cursus en andere cursussen?

De Prijs

Onbezorgd Vliegen heeft een heldere prijsstelling:

– 1 prijs, all-in
De goedkoopste cursus in Nederland met een daadwerkelijke (begeleide) vlucht.

– Geen onduidelijke prijsstructuur met diagnostische fase, individuele fase en groepsfases waar voor elk onderdeel apart moet worden betaald en vooraf onduidelijk is wat de uiteindelijke kosten zullen zijn. In 98% van de gevallen is onze 1 daagse cursus voldoende. Indien dit niet het geval is kunt u individuele sessie(s) met onze vliegangst gespecialiseerde psycholoog boeken.

Formule

In één dag gaat u weer zelfverzekerd vliegen.
Onze cursus is gebaseerd op de zeer succesvolle formule uit Engeland waar British Airways, Virgin Atlantic en andere luchtvaartmaatschappijen onze methode al ruim 25 jaar succesvol toepassen.

Nederlandse Boeing 737

Onbezorgdvliegen maakt als enige gebruik van een speciaal voor de cursus in te zetten Boeing 737 van Corendon Dutch Airlines. Eerst kan er rustig worden rondgelopen in het vliegtuig en kan al het geleerde met eigen ogen worden aanschouwd. Andere cursussen maken gebruik van lijndiensten waarbij u dus met “reguliere” passagiers mee vliegt naar een bestemming en ook weer terug moet vliegen met een lijndienst toestel. Ook gebruiken sommige cursussen vlucht simulatoren (simulators). Voor een kleine groep zou dit kunnen helpen, echter wordt er dan dus niet daadwerkelijk gevlogen. Overigens is het wel mogelijk om aanvullend en met een gezagvoerder een  simulator sessie te boeken. Zie ook, punt 19

2. Ik heb al vele jaren last van ernstige vliegangst, hoe kan dat dan maar in 1 dag worden aangepakt?

De meeste van onze cursisten hebben een gezonde argwaan wanneer zij arriveren in het hotel voor de cursus. Echter aan het einde van de dag blijkt toch dat 98% van de cursisten geholpen is.
Dit was de statistiek van onze laatste cursus:

foto_vliegangst

3. Ik heb nog nooit eerder gevlogen, is deze cursus voor mij geschikt?

Ja, normaal gesproken zijn 20% van onze cursisten personen die nog nooit eerder hebben gevlogen en angst hebben om te gaan vliegen.

4. Wie doen met de cursus mee?

Ongeveer 20% heeft nog niet eerder gevlogen, 40% heeft gevlogen maar is nu gestopt om verschillende redenen en 40% vliegt wel maar heeft wel angst tijdens het vliegen in verschillende mate. Ongeveer 50% mannen en 50% vrouwen doen mee van jong tot oud.

5. Waar vliegen we heen op de cursusdag?

We maken een vlucht boven Nederland en vertrekken en komen aan op Schiphol.

6. Maar als ik niet wil gaan vliegen maar ik zit al in het vliegtuig, wat dan?

U krijgt de kans om rustig in het vliegtuig rond te lopen, te gaan zitten of alleen in de slurf te gaan staan. We wachten rustig op u. Wilt u alsnog niet mee, dan hoeft u natuurlijk niet mee te vliegen.
Iemand van ons team blijft bij u op Schiphol.

7. Ik heb last van claustrofobie en paniekaanvallen tijdens of voor het vliegen, kan Onbezorgdvliegen helpen?

Ja, onze psychologen gebruiken verschillende technieken tijdens de cursus.
Hierdoor is de kans op succes zo groot. Velen gingen u voor.

8. Ik ben extreem bang voor turbulentie, helpt de cursus hier tegen?

Zeer veel mensen zijn bang voor turbulentie. In de cursus zit een compleet hoofdstuk dat over turbulentie gaat. Ook leert u extra technieken van onze psycholoog om met deze angst om te gaan.

9. Wordt er gezorgd voor eten en drinken tijdens de cursus?

Ja. Wij verzorgen een lunch en voor voldoende drinken tijdens de gehele dag.

10. Hoe lang duurt de cursus en waar wordt deze gehouden?

De cursus duurt ongeveer 12 uur. Een week voor de cursus ontvangt u van ons een email met daarin een uitgebreide informatiebrief. Hier staat vermeld wat de exacte aanmeldtijd is. De start is altijd gedurende de ochtend.

De cursus wordt gehouden bij The College Hotel in het centrum van Amsterdam. In de informatiebrief staat een routebeschrijving en meer informatie over het parkeerbeleid.

11. Moet ik een geldig paspoort of identiteitskaart hebben?

Ja, om te mogen vliegen dient u in het bezit te zijn van een paspoort of identiteitskaart. Deze dient u mee te nemen op de cursusdag. Verdere informatie over een paspoort of Nederlandse identiteitskaart kunt u hier vinden:

Rijksoverheid paspoort en identiteitskaart

12. Graag zou ik een overnachting in het hotel willen boeken, kan dit?

Ja, wij mogen voor een reduceert tarief hotelkamers aanbieden bij The College Hotel en het Corendon Vitality Hotel. Mail ons en wij checken waar voor welk tarief een hotelkamer beschikbaarheid is.

info@onbezorgdvliegen.nl

13. Is de cursus verzekerd in de zorgverzekering?

Training tegen vliegangst zit niet in het basispakket van de zorgverzekering. Hebt u een aanvullende verzekering? Vraag dan aan uw zorgverzekeraar of u de training vergoed kunt krijgen. Indien u behoefte heeft aan nazorg met een psycholoog regelen wij dit voor u. Voor verdere informatie over uw zorgverzekering kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar of controleert u uw zorgverzekeringpolis. Zie ook:

Informatie van de Rijksoverheid zorgverzekeringen 2016

Zorginstituut Nederland (voorheen CVZ)

14. Kan ik iemand meenemen tijdens de cursus?

Mocht u iemand willen meenemen tijdens de vlucht voor extra ondersteuning dan kan dat. Deze persoon kan alleen mee met de overwinningsvlucht. Deze persoon ontmoet ons op Schiphol waar wij het extra vliegticket zullen overhandigen.

In de webshop kan u bij de eendaagse cursus een extra persoon toevoegen. Dit voor een meerprijs van €250,-.

15. Krijg ik korting op een Corendon vakantie na het volgen van de cursus?

Ja, u krijgt 6% korting op een Corendon vliegvakantie voor het hele gezin!
Voorwaarden kunt u hier terug vinden:

Corendon Onbezorgd Vliegen

16. Kan ik een cursus (gedeeltelijk) cadeau doen aan iemand, met terugbetaling garantie?

Ja, u kunt in onze webshop een cadeauvoucher kopen met de zelf gewenste waarde.
Na uw betaling ontvangt u en/of de ontvanger van de cadeauvoucher een e-mail met daarin uw gepersonaliseerde cadeauvoucher.

Mocht de vliegangstige niet willen deelnemen en zich niet voor een cursusdatum hebben ingeschreven, dan ontvangt u het cursusgeld terug! Na inschrijving op een datum gelden de algemene voorwaarden.

17. Mijn kind heeft vliegangst, kan Onbezorgdvliegen helpen?

We hebben een cursus speciaal voor kinderen met vliegangst tussen de 8 en 13 jaar ontwikkelt. Lees hier verder voor meer informatie.

18. Kan ik ook een privé cursus boeken bij Onbezorgd Vliegen?

Ja, dit is mogelijk. Echter moet u wel rekening houden met hogere kosten. Er zal een gezagvoerder en een psycholoog beschikbaar worden gemaakt voor module 1 en 2. Ook zal een vlucht voor minimaal 2 personen (cursist plus psycholoog en/of piloot) worden geboekt. Mocht u serieuze interesse hebben dan kunt contact met ons opnemen via ons contactformulier.

Wij zullen een persoonlijk programma met bijbehorende kosten voor u samenstellen.

19. Is het mogelijk om samen met een piloot van Corendon Dutch Airlines een vlucht simulator in te gaan of in een sportvliegtuig te gaan vliegen?

Ja, dit is mogelijk. Indien u dit wilt bieden wij u aan om samen met een instructeur-piloot (Type Rating Instructor) de vluchtsimulator of sportvliegtuig in te gaan om zo zelf aan de stuurknuppel te zitten. Wij kunnen dit aanbieden voor de laagste prijs in Nederland.

Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Tips bij vliegangst

Tip 1

Bij vliegangst ervaar je signalen van je lichaam die ontwikkeld worden door stress (zie ook “wat is vliegangst” onder deze tips). Het is dan ook belangrijk om niet in de spiraal van vliegangst te komen door stress al op te roepen door gehaast naar het vliegveld te gaan. Wees goed voorbereid en kom op tijd op het vliegveld om daar nog even iets te drinken, een krantje te kopen en te shoppen in de dutyfreewinkels.

Tip 2

Bij stress maakt je lichaam zich klaar om te vechten of te vluchten. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline gaat maken. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. Om stress dus niet verder in de hand te werken is het belangrijk om niet te veel koffie te drinken en eet geen chocolade in de uren voorafgaand aan de vlucht. Cafeïne en suikers kunnen nervositeit aanwakkeren.

Tip 3

Veel vliegangstigen ervaren turbulentie als een naderend ongeluk. Turbulentie komt niet bij alle vluchten voor, maar als turbulentie zich voordoet dan zullen de piloten proberen zo snel mogelijk uit het turbulente gebied te vliegen door te klimmen of te dalen. Het is dus heel normaal indien de motoren meer of minder geluid gaan maken, de piloten trachten immers om boven of onder het turbulente gebied te komen. Helaas is dat niet altijd mogelijk want als zowel boven als onder een ander vliegtuig bevindt, moeten de piloten wel in het turbulente gebied blijven vliegen. Echter is een vliegtuig gebouwd om turbulentie te weerstaan.

Turbulentie is vervelend maar ongevaarlijk! Tijdens de module “begrijpend vliegen” welke gegeven wordt door een gezagvoerder van Corendon Dutch Airlines bij Onbezorgd vliegen, wordt er dieper ingegaan op het fenomeen turbulentie en hoe hier door piloten mee wordt omgegaan. Natuurlijk vertelt de psycholoog van Onbezorgd vliegen ook hoe de vliegangstige hier weer mee dient om te gaan.

Tip 4

Probeer te beseffen dat het minder veilig is om thuis te blijven, de kans dat je binnenshuis aan een brand overlijdt is namelijk groter dan dat je omkomt bij een vliegtuigongeluk. Het aantal vliegtuigen dat dagelijks vertrekken is meer dan 100.000! In minder dan een seconde vertrekt er dus wereldwijd een vliegtuig. Dat ziet er alleen al in Europa zo uit (rustgevende impressie):

Tip 5

Angstverminderende kalmeringsmiddelen (anxiolytica)  zoals oxazepam, alprazolam en clobazam kunnen je rustig maken en de scherpe randjes van je angstgevoelens wegnemen. Medicijnen zijn in het geval van vliegangst niet aan te raden omdat ze het achterliggende probleem niet verhelpen. Ze bestrijden enkel tijdelijk een symptoom en ze maken je sloom, suf, achteloos en onoplettend. Dat betekend dat je in de aanloop van je vlucht je nog steeds veel stress zal ondervinden. Ook nadat je bent aangekomen op je bestemming zul je niet goed, of helemaal niet, kunnen genieten of functioneren omdat je angst nog steeds in je hoofd zit en al weer bezig bent met je angst voor de terugvlucht.

Indien je toch medicijnen wilt innemen, neem dan eerst contact op met je huisarts.

Tip 6

Bekijk onder info films “Dr. Hoe” van de ANWB. Hij was op bezoek bij Onbezorgd vliegen en heeft nog 5 tips!

Wat is vliegangst?

Iedereen is wel eens angstig. Angst is een normale reactie bij dreigend gevaar. Het leidt tot voorzichtigheid of tot vluchten, en is een nuttige vorm van zelfbescherming. Soms is iemand angstig terwijl daar weinig aanleiding voor is, bijvoorbeeld wanneer ze niet naar buiten durven of geen boodschappen durven te doen in een drukke winkel. Ook vliegangst valt in deze categorie. We spreken dan van een angststoornis. Vliegangst of aviafobie heeft onder meer te maken met de angst voor het onbekende. Het probleem bij vliegangst komt er op neer dat er niet voldoende vertrouwen is om je bewegingsvrijheid op te geven. Men heeft er geen goed gevoel bij dat ze gedwongen worden om afhankelijk te zijn van het vliegtuig en de piloot.

Soms zitten mensen al dagen voor de vlucht met die vliegstress opgezadeld. Tijdens de vlucht kan het gebeuren dat mensen beginnen te zweten, te bibberen of zelfs te hyperventileren. Vliegangst kan in vele vormen voorkomen: in een zeer milde vorm of juist in een extreme vorm.

Mogelijke symptomen

– Stress
– Pijn op de borst
– Beven / trillen
– Zweten
– Duizeligheid
– Gespannen spieren
– Misselijkheid
– Hartkloppingen
– Huilen

Hoeveel mensen hebben vliegangst?

Vliegangst is geen zeldzaam probleem. Ongeveer 4.000.000 Nederlanders (4 miljoen!) hebben er last van. Een kwart van hen heeft nooit gevlogen en is ook niet van plan dat ooit te doen. Nog eens een kwart is gestopt met vliegen als gevolg van angst en spanning. De helft vliegt wel, zij het met spanning. Onnodig; want in 1 dag is de angst goed te behandelen bij Onbezorgdvliegen.

Mensen met vliegangst functioneren op allerlei terreinen uitstekend. Ze begrijpen vaak zelf niet waarom ze zo bang zijn of waarom ze zich er niet overheen kunnen zetten. Mensen met vliegangst voelen zich vaak alleen staan, en soms ook geïsoleerd. Hun omgeving reageert er lacherig, onbegrijpend of soms zelfs ronduit agressief op. Bij onbezorgdvliegen.nl bent u niet langer geïsoleerd, tezamen met lotgenoten en een gespecialiseerd team van piloten, stewards, stewardessen en een psycholoog zorgen er voor dat u weer onbezorgd gaat vliegen.

Hoe veilig is vliegen?

– Wereldwijd raken tussen de 20 en 50 miljoen mensen ernstig gewond in het wegverkeer. Dit zijn wandelaars, fietsers, bromfietsers, motoristen en automobilisten.
– Wereldwijd overlijden er jaarlijks 1.250.000 (1,25 miljoen) mensen in het wegverkeer. De helft hiervan zijn wandelaars, fietsers en bromfietsers.
– Wereldwijd verongelukten in 2015 slechts 898 mensen in een dodelijk vliegtuigongeluk.
– In Nederland is de omvang van verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden in 2014 maar liefst 20.700 mensen.
– In Nederland is er in 2015 géén enkel persoon in een dodelijk commercieel vliegtuigongeluk verongelukt.

In de westerse wereld (Europa, Noord-Amerika en Australië) verongelukt gemiddeld 1 vliegtuig per 1,6 miljoen vluchten. In de landen die zijn aangesloten bij de EASA (European Aviation Safety Agency) was die kans in 2005 kleiner dan één op de 4 miljoen vluchten.

De ongevallenratio voor luchtvaartmaatschappijen uit EASA landen (West Europa) is lager dan de wereldwijde ongevallenratio. De mate van luchtvaartregelgeving en het toezicht erop in de EASA landen dragen hier in belangrijke mate aan bij. De kans op een dodelijk ongeluk in een Nederlands verkeersvliegtuig is kleiner dan één op de 6,25 miljoen vluchten.

Statistisch gezien is in een vliegtuig zijn dus vele malen veiliger dan buiten op de straat te zijn. Echter zijn mensen op straat meer op hun gemak doordat zij weten wat normaal is. Indien de kennis van vliegen toeneemt weet iemand wat normaal is in een vliegtuig. Bij Onbezorgdvliegen leren de cursisten wat normaal is (zien, horen, ruiken en voelen), uitgelegd door een gezagvoerder van Corendon Dutch Airlines. In de therapeutische vlucht wordt dit verder toegelicht.

* Bronnen : CBS, DHD, WHO, ACRO, I&M, IVW, SWOV

Nazorg

Hoewel onze methode voor 98% succesvol is, vinden wij het belangrijk om goede nazorg te leveren. Na het volgen van de cursus, houdt de zorg van Onbezorgdvliegen niet op. Desgewenst leveren wij u aanvullende zorg. Deze zorg kan uit verschillende methodes bestaan en zal individueel bepaald worden.

Nazorg mogelijkheden

– Individuele sessie(s) met een van onze psychologen
– Vlucht onder begeleiding van een psycholoog of piloot
– VRET training (Cognitieve gedragstherapie met Virtual Reality)

Ook is het mogelijk om onderdelen van de eendaagse cursus opnieuw te volgen. Deze zijn voor oud-cursisten beschikbaar tegen een sterk gereduceerd tarief. In de webshop is het mogelijk om de therapeutische rondvlucht te boeken (flight only). Voor de overige onderdelen kan u contact met ons opnemen.

Infofilms

Crew

Kelly Otte

Gezagvoerder


Captain Kelly Otte is naast de oprichter van Onbezorgdvliegen ook docent en gezagvoeder bij Corendon Dutch Airlines. In zijn vorige functie als inspecteur-vlieger bij de Rijks Luchtvaart Dienst (IVW) is Kelly o.a. toezichthouder geweest bij de KLM. Met zijn ruim 23 jaar ervaring in de luchtvaart op de Boeing 737, Airbus 320 en MD11 is Kelly een ervaringsdeskundige.

Danny Dammers

Co-piloot


Danny is Co-piloot bij Corendon Dutch Airlines. Voordat hij bij Corendon Dutch Airlines ging werken was Danny in dienst bij Denim Air als Gezagvoerder op de Fokker 50. Daarnaast is hij sinds 2001 actief met het opleiden van leerling piloten en heeft een ruime ervaring als instructeur bij vliegangsttrainingen

Patricia Zonneveld

Purser


Patricia is training Purser en (flight safety) instructeur bij Corendon Dutch Airlines. Voordat zij bij Corendon Dutch Airlines ging werken was Patricia in dienst bij Martinair en KLM als grondstewardess.

Ingrid van Diepen

Stewardes


Ingrid werkt momenteel als Stewardes op de klassieke DC-3 van DDA Classic Airlines. Van 1987 t/m 1997 was Ingrid in dienst bij Martinair als stewardess op vele types zoals de DC9, A310, DC10, B747 “jumbo jet” en de MD11.

Stefanie van der Meer

Purser


Stefanie is training Purser bij Corendon Dutch Airlines . Voordat zij bij Corendon Dutch Airlines ging werken was Stefanie in dienst bij ArkeFly als Purser op de Boeing 737 en Boeing 767.

Ruud Bakker

Gezagvoerder


Captain Ruud Bakker is gezagvoerder Boeing 737 bij Corendon Dutch Airlines en voormalig Hoofd Vliegdienst van Martinair. Ruud is gezagvoerder geweest op de MD11 en de Airbus 320. Ruud is vanaf het eerste uur betrokken bij Onbezorgdvliegen en een zeer waardevol onderdeel van het team.

Rita Tazelaar

Cursuscoördinator


Rita heeft ruim 25 jaar ervaring in de luchtvaart. Eerst als stewardess op de Boeing 707 en Boeing 737. Vanaf 1986 heeft zij managementfuncties bekleed bij o.a. Transavia, ArkeFly (TUI) en Corendon Dutch Airlines.

Denise Zigterman

Psycholoog


Denise Zigterman is werkzaam als vrijgevestigde psycholoog. Zij is een ervaren therapeut met 25 jaar werkervaring. Zij is sinds 9 jaar vliegangsttherapeut. Daarnaast is zij gespecialiseerd in het behandelen van overige angst en stressklachten alsook pijnbegeleiding.

Roy Kerner

Psycholoog


Roy Kerner is GZ-psycholoog i.o. Tijdens en na zijn studie psychologie heeft Roy veel gereisd, terwijl hij tot zijn 16e weigerde in een vliegtuig te stappen. Gelukkig heeft ook hij vliegangst overwonnen. Roy is naast psycholoog dus ook ervaringsdeskundige! Roy heeft in de psychiatrie gewerkt waarna hij is begonnen als behandelaar in de eerste lijn. En nu in opleiding tot GZ-psycholoog.

Esther Voorthuizen

Purser


Esther is Purser bij Corendon Dutch Airlines. Daarvoor heeft Esther voor ArkeFly gevlogen op de Boeing 737 en Boeing 767. Esther heeft ook haar brevet beroepsvlieger behaald.

Succesverhalen

  • Hallo allemaal! Ik ben Kelsey Kerner, 23 jaar oud en kom uit Maastricht waar ik tevens ook psychologie studeer. Net als vele van jullie heb ik ook vliegangst gehad, gehad ja! April 2014 heb ik deelgenomen aan de cursus. Wat een twijfel, ongelofelijk. Wel of niet aanmelden? Wel of niet naar Amsterdam? Wel of niet vliegen? Gelukkig is alles 'wel' geworden en vlieg ik ondertussen de hele wereld over. Wat heeft die ene, inspannende, dag mijn leven veranderd. Een dag om nooit te vergeten! Een dag die ik iedereen alleen maar kan aanraden! Misschien nog wel belangrijk om even te vermelden is dat ik geen 'kleine angst' had, maar eerder een zeer 'grote angst'. Dus zelf ook nooit verwacht dat ik ooit nog zo gek zou worden op het vliegen. Sta ik tijdens het voetballen op het veld en hoor ik een vliegtuig? Even zoeken waar die is en bekijken! En dan? Jaloers dat ik er niet in zit (en de bal kwijt). Tijdens een afspraak op de vijfde verdieping gaat er een vliegtuig langs, geen idee meer wat die persoon tegenover mij zei hoor! Met de trein van Antwerpen naar Maastricht, mijn gedachte: 'yes, we komen langs de luchthaven van Brussel'. En zelfs af en toe 'stiekem' de gedachte: 'had ik maar een andere opleiding gekozen in plaats van psychologie', je raad vast wel wat... Echt helemaal gek van vliegen geworden en nog steeds. Geïnteresseerd in de rest van mijn verhaal? Sinds april 2014 ben ik bij elke cursus aanwezig geweest. Nee, niet omdat ik bang ben. Juist het tegenovergestelde, om mijn ervaring met jullie te delen. En waar nodig, te helpen. Net zoals de hele crew dat doet! Want spijt? Geen seconde!!! Toch nog enige twijfel rondom de aanmelding? Schroom dan niet om met OnbezorgdVliegen te bellen, want succesvolle hulp staat gegarandeerd. En een specifieke vraag aan mij? Stuur gerust een berichtje kerner@wantveld.nl en hopelijk tot de volgende cursusdatum!
  • Beste (toekomstige) cursisten, Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Silvie Timmers en ben 30 jaar oud. In oktober 2014 heb ik een cursus tegen vliegangst van Onbezorgdvliegen gevolgd. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 mensen in meer of mindere mate vliegangst heeft. Ook ik behoorde tot deze groep mensen. In veel gevallen bouw je een angst op, en dat is ook bij mij het geval geweest. Mijn eerste vliegreis was in 2004 en deze verliep eigenlijk zonder problemen. Een paar jaar later kwamen we echter terug van een vakantie waarop echt alles mis was gegaan wat maar mis kon gaan. Als laatste loodje na alle ellende stond de terugvlucht naar huis nog op het programma. Dit was een korte vlucht van 1 uur maar door het slechte weer, de hevige turbulentie en de (voor mij) indrukwekkende landing leek er geen einde aan te komen. Vervolgens heb ik 2 jaar niet gevlogen. Ik zag niet op tegen de eerste vlucht daarna maar merkte wel, eenmaal in het vliegtuig, dat ik onrustig was en gespannen. Iedere vlucht daarna nam dit toe. Ik was gefocust op de gezichten van de stewardessen, ik hoorde ieder geluidje en iedere plotselinge beweging was aanleiding om mijn hartslag te laten stijgen. Ook werd ik creatiever in het vinden van oplossingen om het vliegen te mijden: Parijs is goed te bereiken met de trein, dit jaar toch maar sparen in plaats van vakantie et cetera et cetera. In 2013 ben ik getrouwd en gingen we op huwelijksreis, Zuid-Afrika: 12 uur vliegen! De dag van vertrek kwamen we erachter dat we niet naast elkaar in het vliegtuig zaten. Een ramp voor mij! Gelukkig werd met hulp van een begripvolle medewerker van de luchtvaartmaatschappij dat probleem snel opgelost. Beide vluchten gingen eigenlijk prima, maar 2x 12 uur gespannen in een vliegtuig zitten is niet bevorderlijk van je lijf. Dat was het moment waarop ik wist: "Ik moet er nu iets mee doen of ik stap het vliegtuig nooit meer in". Onder het motto: "Wat heb ik te verliezen, als ik het niet doe dan vlieg ik toch niet meer", heb ik me opgegeven voor de cursus van Onbezorgdvliegen. Met enige tegenzin, ik zal het maar eerlijk zeggen, reisde ik af naar Amsterdam. De begeleiding gedurende de dag was super. Je kan je eigen verhaal kwijt en het is prettig ervaringen en gevoelens te delen met anderen. Die weten immers precies wat jij doormaakt en dat geeft steun - je bent niet alleen. De cursus begint met theoretische kennis. In mijn geval erg prettig en leerzaam want ik wil graag alles precies weten wat er gebeurd. Dat geeft mij vertrouwen. In de middag leer je tevens hoe je je angstgevoelens onder controle kan krijgen en het kunnen doorbreken van de negatieve spiraal waarin je de laatste jaren terecht bent gekomen (zonder dat je het geweten hebt). Na dit alles ga je vliegen. Met alles wat je geleerd hebt, de geruststellende woorden en uitleg van Kelly en het begeleidende team werd dit de beste vlucht ooit. Euforisch stuiterde ik het vliegtuig uit. Een maand na de cursus stond de eerst (korte) vlucht op het programma en deze ging goed. Natuurlijk waren er nog de kriebels in de buik, maar de paniek of angst van vroeger heb ik niet meer gevoeld. Sindsdien heb ik nog 14 vluchten gemaakt. Zowel lange (14 uur) als korte (1 à 2 uur) vluchten: allen geheel zonder stress! Ik lees een boekje, kijk tv of slaap zelfs tijdens langere vluchten. Voorheen echt ondenkbaar voor mij. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de cursus veel eerder had moeten doen. Dat zou mij, en mijn partner die gelukkig altijd heel rustig en begripvol was, zoveel stress hebben bespaard. Dit was iets wat ik me vooraf aan de cursus niet kon voorstellen. Hoe kan je van je angst (grotendeels) af zijn na het volgen van een cursus van 1 dag. In mijn ogen kon dat niet, en daarom heb ik de cursus nooit eerder gedaan. Pas op het moment dat het nu of nooit werd, heb ik gelukkig de knoop durven doorhakken en de cursus gevolgd. Mijn dank is groot want het heeft mij al vele mooie vliegreizen opgeleverd. Dus twijfel je of de cursus iets voor jou is (en of het helpt).... maak dan de keuze om het te doen en ervaar het zelf. Wat heb je te verliezen?
  • Hoi Rita, Captain Kelly en natuurlijk het hele team van Onbezorgdvliegen Via deze weg wil ik jullie laten weten dat ik jullie cursus als zeer positief heb ervaren. Prima cursusdag, goed in elkaar gezet en met veel verduidelijking over het vliegen. Ben na de cursusdag 3 weken later in het vliegtuig gestapt naar Turkije. Zowel de heen als de terug weg kon ik bij de piloot van Corendon terecht wat mij tot rust bracht voor een redelijk relaxte vlucht. Zit nu echt meer op mijn gemak omdat ik nu niet van die vreemde gedachte heb bij ieder geluid dat ik hoor en niet thuis kan brengen, ook de reader met eigen aanwijzingen heb ik bij de hand. Toen we in de turbulentie zaten, kwam het personeel mij vertellen dat angst niet nodig was ( wist ik al van de cursus uiteraard) en het nog wel een half uur kon gaan duren voordat ze eruit waren, dat geeft de burger moed zeggen we dan, fijn dat je dat persoonlijk word mede gedeeld op dat moment, ook riep de piloot dit om door de speakers. Ik en mijn vriendin kregen zelf koffie aangeboden, Corendon op zijn best. Ook met Ryan-air naar Spanje gevlogen, op de heenweg een bezoek bij de piloot, op de terug weg was er haast en kon dit niet. Maar voor mij geen probleem,  vrij relaxed weer terug naar Eindhoven gevlogen. Dit alles dankzij de cursus wat een echte aanrader is. Wens jullie weer veel succes in november. Volgende week vlieg ik vanaf Amsterdam naar Antalya met de CAI 020, zou leuk zij als captain Kelly die op zijn route heeft. Maar anders heb ik vertrouwen in een goede vlucht.
    Met vriendelijke groeten en misschien tot in het vliegtuig!!
    Liesanne van Bergen - Wubben
  • Beste Kelly en het hele team, graag wil ik jullie mededelen dat ik super blij ben dat ik 21 maart heb mee gedaan aan de cursus. Nu kan ik het pas echt zeggen, omdat ik na de cursus er nog niet zoveel vertrouwen in had. Hoewel ik de cursus super interessant vond had ik toch nog het gevoel dat ik nou weer net die pechvogel was bij wie het niet had geholpen. Tijdens de voorbereidingen voor onze vakantie had ik een misselijk gevoel in mijn buik en zei tegen mijn man, dat ik de volgende vakantie gewoon in Nederland wil blijven. Dat zou lekker zijn zeg, een vakantie zonder vliegstress. Inmiddels is onze vliegreis Aruba weer achter de rug en ik kan niet anders zeggen dat ik zeer verbaast ben over het resultaat. Voordat ik het vliegtuig in ging was ik weer bloed nerveus. Vooral ook weer tijdens het instappen. Door goed op mijn ademhaling te letten kon ik het wel onder controle houden. Ik dacht, nou als dat zo de hele reis moet, dat wordt dan nog wat. Maar er gebeurde een wonder. Eenmaal in het vliegtuig was het goed. Zelfs tijdens de turbulentie. Ik vond het opstijgen en landen zelfs leuk. En na de vlucht mochten mijn man en ik de cockpit in en de piloten (Arkefly) waren super enthousiast. Na de vlucht was ik in de wolken. Letterlijk en figuurlijk. Iedereen nogmaals hartelijk bedankt en oh ja onze volgende vakantie wordt toch weer een vliegvakantie hoor.
    Met vriendelijke groet,
    Jolanda Vlaming-Stoop

Locatie


 

Het Sony/Corendon gebouw ligt aan de Schipholweg nummer 275 in Badhoevedorp en is gemakkelijk met de auto te bereiken. Er zijn voor de hoofdingang gratis parkeervoorzieningen voor alle cursisten. Komt u met het openbaarvervoer? Vanaf Schiphol Plaza vertrekt iedere 30 minuten bus 194. Bushalte Badhoevedorp, Schuilhoeve is waar u dan mag uitstappen. Voor de overwinningsvlucht gaan we met alle cursisten onder begeleiding van het hele onbezorgdvliegen-team met een gecharterde bus naar Schiphol en weer terug.

Contact


Heeft u vragen? Stel uw vraag en wij zullen u zo spoedig mogelijk beantwoorden. U kunt ons ook 023-5836096 bereiken.
Indien u gebeld wilt worden geeft u dan aan wanneer u telefonisch bereikbaar bent.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Mobiel telefoonnummer (verplicht)

Wilt u gebeld worden?

Hoe heeft u van ons gehoord?

Uw bericht