Silvie Timmers

Kelsey Kerner
23 februari 2016
Liesanne van Bergen – Wubben
23 februari 2016

Silvie Timmers

Beste (toekomstige) cursisten,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Silvie Timmers en ben 30 jaar oud. In oktober 2014 heb ik een cursus tegen vliegangst van Onbezorgdvliegen gevolgd. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 mensen in meer of mindere mate vliegangst heeft. Ook ik behoorde tot deze groep mensen. In veel gevallen bouw je een angst op, en dat is ook bij mij het geval geweest. Mijn eerste vliegreis was in 2004 en deze verliep eigenlijk zonder problemen. Een paar jaar later kwamen we echter terug van een vakantie waarop echt alles mis was gegaan wat maar mis kon gaan. Als laatste loodje na alle ellende stond de terugvlucht naar huis nog op het programma. Dit was een korte vlucht van 1 uur maar door het slechte weer, de hevige turbulentie en de (voor mij) indrukwekkende landing leek er geen einde aan te komen.

Vervolgens heb ik 2 jaar niet gevlogen. Ik zag niet op tegen de eerste vlucht daarna maar merkte wel, eenmaal in het vliegtuig, dat ik onrustig was en gespannen. Iedere vlucht daarna nam dit toe. Ik was gefocust op de gezichten van de stewardessen, ik hoorde ieder geluidje en iedere plotselinge beweging was aanleiding om mijn hartslag te laten stijgen. Ook werd ik creatiever in het vinden van oplossingen om het vliegen te mijden: Parijs is goed te bereiken met de trein, dit jaar toch maar sparen in plaats van vakantie et cetera et cetera. In 2013 ben ik getrouwd en gingen we op huwelijksreis, Zuid-Afrika: 12 uur vliegen! De dag van vertrek kwamen we erachter dat we niet naast elkaar in het vliegtuig zaten. Een ramp voor mij! Gelukkig werd met hulp van een begripvolle medewerker van de luchtvaartmaatschappij dat probleem snel opgelost. Beide vluchten gingen eigenlijk prima, maar 2x 12 uur gespannen in een vliegtuig zitten is niet bevorderlijk van je lijf. Dat was het moment waarop ik wist: “Ik moet er nu iets mee doen of ik stap het vliegtuig nooit meer in”. Onder het motto: “Wat heb ik te verliezen, als ik het niet doe dan vlieg ik toch niet meer”, heb ik me opgegeven voor de cursus van Onbezorgdvliegen. Met enige tegenzin, ik zal het maar eerlijk zeggen, reisde ik af naar Amsterdam.

De begeleiding gedurende de dag was super. Je kan je eigen verhaal kwijt en het is prettig ervaringen en gevoelens te delen met anderen. Die weten immers precies wat jij doormaakt en dat geeft steun – je bent niet alleen. De cursus begint met theoretische kennis. In mijn geval erg prettig en leerzaam want ik wil graag alles precies weten wat er gebeurd. Dat geeft mij vertrouwen. In de middag leer je tevens hoe je je angstgevoelens onder controle kan krijgen en het kunnen doorbreken van de negatieve spiraal waarin je de laatste jaren terecht bent gekomen (zonder dat je het geweten hebt). Na dit alles ga je vliegen. Met alles wat je geleerd hebt, de geruststellende woorden en uitleg van Kelly en het begeleidende team werd dit de beste vlucht ooit. Euforisch stuiterde ik het vliegtuig uit. Een maand na de cursus stond de eerst (korte) vlucht op het programma en deze ging goed. Natuurlijk waren er nog de kriebels in de buik, maar de paniek of angst van vroeger heb ik niet meer gevoeld. Sindsdien heb ik nog 14 vluchten gemaakt. Zowel lange (14 uur) als korte (1 à 2 uur) vluchten: allen geheel zonder stress! Ik lees een boekje, kijk tv of slaap zelfs tijdens langere vluchten. Voorheen echt ondenkbaar voor mij. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de cursus veel eerder had moeten doen. Dat zou mij, en mijn partner die gelukkig altijd heel rustig en begripvol was, zoveel stress hebben bespaard. Dit was iets wat ik me vooraf aan de cursus niet kon voorstellen. Hoe kan je van je angst (grotendeels) af zijn na het volgen van een cursus van 1 dag. In mijn ogen kon dat niet, en daarom heb ik de cursus nooit eerder gedaan. Pas op het moment dat het nu of nooit werd, heb ik gelukkig de knoop durven doorhakken en de cursus gevolgd. Mijn dank is groot want het heeft mij al vele mooie vliegreizen opgeleverd. Dus twijfel je of de cursus iets voor jou is (en of het helpt)…. maak dan de keuze om het te doen en ervaar het zelf. Wat heb je te verliezen?