Captain Kelly’s visie op ongeluk met Boeing 737
29 oktober 2018

Captain Kelly’s reactie op kapotte hoogte/snelheidsmeter van de Boeing737MAX in Indonesië

Inmiddels wordt bekend dat er problemen waren met de snelheidsmeter en/of de hoogtemeter. Dit had niet tot een ongeluk te hoeven leiden indien de piloten een correcte analyse hadden gemaakt en hun procedures hadden gevolgd.

De snelheids- en hoogtemeter zijn baroscopische instrumenten. Dat wil zeggen dat de gegevens die in de cockpit gepresenteerd worden binnenkomen via drukinstrumenten. Ze meten hoeveel lucht er in deze instrumenten komen en vertalen dat in snelheid en hoogte. Er zijn in grote verkeersvliegtuigen minimaal 3 onafhankelijke bronnen hiervoor. De piloten dienen echter wel de foute meter(s) te identificeren. Daar dit tijd kost schakelen zij tijdelijk over op het handmatig vliegen van neusstand (in een Boeing 737MAX -10- graden neus omhoog) en het selecteren van 80% procent vermogen op de motoren. Indien zij dit doen kan het vliegtuig niet overtrokken raken en zal deze gewoon blijven vliegen. Vervolgens kunnen zij de kapotte baroscopische instrumenten identificeren of doorvliegen op neusstand en vermogen. De indicatie van neusstand en vermogen in de cockpit zijn volledig onafhankelijk van de snelheids- en hoogtemeter.

Hebben de piloten en onderhoudsdienst correct gehandeld?

Het schijnt zo te zijn dat er al problemen waren met de snelheids- en hoogtemeter op eerdere vluchten. De piloten op deze vluchten hebben zeer waarschijnlijk bovenstaande procedure gevolgd en zijn veilig geland. Hierna moet de onderhoudsdienst bekijken wat er stuk is gegaan en dit herstellen door bijvoorbeeld het drukinstrument schoon te maken of bijvoorbeeld een onderdeel te vervangen. Dit is ook gebeurd, echter was klaarblijkelijk hiermee niet het probleem verholpen.

Er zijn vele vangnetten in de luchtvaart (meervoudige uitvoering van instrumenten, goed getrainde piloten, goed getrainde onderhoudsdienst, strenge regels, inspecties, examens etc), echter is het mogelijk dat wanneer er een aaneenschakeling is van zeer zeldzame fouten en/of gebeurtenissen, er altijd een mogelijkheid is op een ongeluk.

Gelukkig gebeurt dit maar zelden; er vertrekken immers wereldwijd meer dan 36 miljoen vluchten per jaar met 4,1 miljard passagiers die vervoerd worden. Ook nu zal de luchtvaart industrie tot in detail uitzoeken wat er exact is gebeurd en er lering uit trekken zodat vliegen nóg veiliger zal worden.

Captain Kelly Otte
Examinator Boeing 737

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *