Tips bij vliegangst

TIP 1: HAAST NIET EN NEEM DE TIJD!

Bij vliegangst ervaar je signalen van je lichaam die ontwikkeld worden door stress (zie ook “wat is vliegangst” onder deze tips). Het is dan ook belangrijk om niet in de spiraal van vliegangst te komen door stress al op te roepen door gehaast naar het vliegveld te gaan. Wees goed voorbereid en kom op tijd op het vliegveld om daar nog even iets te drinken, een krantje te kopen en te shoppen in de dutyfreewinkels.

TIP 2: WEES ADRENALINE DE BAAS

Bij stress maakt je lichaam zich klaar om te vechten of te vluchten. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon adrenaline gaat maken. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. Om stress dus niet verder in de hand te werken is het belangrijk om niet te veel koffie te drinken en eet geen chocolade in de uren voorafgaand aan de vlucht. Cafeïne en suikers kunnen nervositeit aanwakkeren.

TIP 3: BEGRIJP TURBULENTIE

Veel vliegangstigen ervaren turbulentie als een naderend ongeluk. Turbulentie komt niet bij alle vluchten voor, maar als turbulentie zich voordoet dan zullen de piloten proberen zo snel mogelijk uit het turbulente gebied te vliegen door te klimmen of te dalen. Het is dus heel normaal indien de motoren meer of minder geluid gaan maken, de piloten trachten immers om boven of onder het turbulente gebied te komen. Helaas is dat niet altijd mogelijk want als zowel boven als onder een ander vliegtuig bevindt, moeten de piloten wel in het turbulente gebied blijven vliegen. Echter is een vliegtuig gebouwd om turbulentie te weerstaan.

Turbulentie is vervelend maar ongevaarlijk! Tijdens de module “begrijpend vliegen” welke gegeven wordt door een gezagvoerder van Corendon Dutch Airlines bij Onbezorgd vliegen, wordt er dieper ingegaan op het fenomeen turbulentie en hoe hier door piloten mee wordt omgegaan. Natuurlijk vertelt de psycholoog van Onbezorgd vliegen ook hoe de vliegangstige hier weer mee dient om te gaan.

TIP 4: VLIEGEN IS HEEL ERG VEILIG

Probeer te beseffen dat het minder veilig is om thuis te blijven, de kans dat je binnenshuis aan een brand overlijdt is namelijk groter dan dat je omkomt bij een vliegtuigongeluk. Het aantal vliegtuigen dat dagelijks vertrekken is meer dan 100.000! In minder dan een seconde vertrekt er dus wereldwijd een vliegtuig. Dat ziet er alleen al in Europa zo uit:

TIP 5: GA BEWUST OM MET KALMERINGSMIDDELEN

Angstverminderende kalmeringsmiddelen (anxiolytica) zoals oxazepam, alprazolam en clobazam kunnen je rustig maken en de scherpe randjes van je angstgevoelens wegnemen. Medicijnen zijn in het geval van vliegangst niet aan te raden omdat ze het achterliggende probleem niet verhelpen. Ze bestrijden enkel tijdelijk een symptoom en ze maken je sloom, suf, achteloos en onoplettend. Dat betekent dat je in de aanloop van je vlucht je nog steeds veel stress zal ondervinden. Ook nadat je bent aangekomen op je bestemming zul je niet goed, of helemaal niet, kunnen genieten of functioneren omdat je angst nog steeds in je hoofd zit en al weer bezig bent met je vliegangst voor de terugvlucht.

Indien je toch medicijnen wilt innemen, neem dan eerst contact op met je huisarts.

Eerstvolgend cursusdatum:

zaterdag 09 november 2019

Check nu in