Boek

Maar liefst 1 op de 3 mensen vindt vliegen spannend of zelfs eng. Zonde! De vakantie moet al met de voorpret beginnen en niet door vliegangst worden verstoord. Daarom schreef  gezagvoerder Kelly Otte het boek “Overwin je vliegangst en word ook een wereldreiziger”. Een boek dat je een ruk uitleest. Vol met praktische tips, anekdotes, weetjes en feitjes. Met de wetenschappelijke onderbouwing vanuit de psychologie. Ook voor de nieuwsgierige luchtreiziger is het boek leuk en boeiend om te lezen. 

Veelvoorkomende zorgen worden ruimschoots behandeld. Onderwerpen als turbulentie en hoe een vliegtuig vliegt worden in het boek duidelijk uitgelegd. Alles is gebaseerd op de werkelijkheid en de feiten. Het boek laat geen ruimte meer over voor (incorrecte) aannames en misopvattingen.

FRAGMENT UIT VLIEGANGST BOEK

Ook de media, die de luchtvaart onder een vergrootglas legt, wordt uitgebreid genoemd in het boek van Captain Kelly. Bijvoorbeeld wanneer een nieuwsbron kopt: ‘Vliegtuig aan ongeluk ontsnapt’, kun je erop wachten dat een uur later een andere nieuwsbron over hetzelfde incident meldt dat het vliegtuig zelfs aan een ramp is ontsnapt. Als je feitelijk nagaat wat er is gebeurd, blijkt het bijvoorbeeld om een go-around te gaan, een doorstart. Hierbij besluit de piloot om niet te landen, maar een rondje te vliegen en de landing daarna opnieuw in te zetten. Een go-around is een standaardprocedure die iedere piloot veelvuldig traint. Zo nu en dan zal de piloot deze namelijk in de praktijk moeten uitvoeren. Wanneer dat gebeurt, kunnen passagiers schrikken omdat de landing wordt afgebroken en ze de motoren ineens horen aanzwellen. Voor piloten is deze manoeuvre dankzij het vele trainen echter een routinetaak. Een go-around gaat bij ieder type vliegtuig (Airbus, Boeing, Embraer, Fokker, etc.) ongeveer op dezelfde manier:

  • De piloot die op dat moment vliegt (Pilot Flying) geeft met de gas hendels vermogen en trekt de neus van het vliegtuig iets omhoog. De andere piloot (Pilot Monitoring) controleert of dit volgens de voorgeschreven manier gebeurt. Hij stelt eventueel de stand van de kleppen op de vleugels bij in opdracht van de Pilot Flying.
  • Zodra het vliegtuig omschakelt van daling naar klimvlucht roept de Pilot Monitoring ‘positive rate’. Het automatische antwoord van de Pilot Flying is ‘gear up’ (selecteer het landingsgestel omhoog). Op dit commando zal de Pilot Monitoring de hendel van het landingsgestel omhoog doen.
  • Op een veilige hoogte zal de Pilot Flying het klimvermogen terugbrengen. De verkeersleiding wordt via de radio van de situatie op de hoogte gebracht en een volgende nadering zal worden voorbereid.

Deze routineprocedure kan iedere piloot van commerciële vluchten dromen. De regels schrijven echter wel voor dat pas wanneer alle taken zijn volbracht, de piloten informatie mogen geven aan de purser (hoofd van het cabinepersoneel) en de passagiers. Het vervelende is dat de drie tot vijf minuten die de doorstart duurt voor passagiers kunnen aanvoelen als uren. Zonder kennis van een doorstart kan iemand zonder vliegangst deze zomaar ineens ontwikkelen.

Het gebeurt soms dat door omstandigheden als het weer de piloten moeten uitwijken naar een ander vliegveld en daardoor geen tijd hebben om informatie te verstrekken aan de passagiers. Voor sommige piloten is een doorstart zelfs dusdanig routine dat ze na laten de passagiers te informeren. Als instructeur van piloten benadruk ik dit toch te doen. Helaas gebeurt dit niet bij alle luchtvaartmaatschappijen en dan blijven passagiers soms geschrokken achter.

STERKE VERHALEN..

Het levert vaak sterke verhalen op tijdens een verjaardag: ‘Ik zag de grond op me afkomen en werd keihard in mijn stoel gedrukt. De motoren loeiden zo hard dat ik mezelf niet meer kon horen nadenken. Het leek wel een kermisattractie!’ Ik zit dan met wat pinda’s in de hand me te ergeren aan dit verhaal…

De motoren geven bij een doorstart ongeveer net zo veel vermogen – en dus geluid – als bij het opstijgen. Het vliegtuig zal ongeveer vijftien graden ten opzichte van de horizon gaan staan. Dit kun je vergelijken met hoe je enigszins in je stoel of de achterbank van een auto wordt gedrukt wanneer die een berghelling van vijftien graden oprijdt. Het is zelfs waarschijnlijk dat je bij een doorstart van een vliegtuig minder hard in je stoel of bank wordt gedrukt. Het voelt echter vaak anders doordat ons evenwichtsorgaan ons fopt. Door gebrek aan informatie en doordat een doorstart heftiger voelt dan in werkelijkheid het geval is, ontstaat een verkeerd beeld van wat er aan de hand is. Met sterke verhalen en sensationele krantenkoppen tot gevolg. Een routinemanoeuvre wordt dan een bijna-ramp.

Eerstvolgend cursusdatum:

zaterdag 09 november 2019

Check nu in